Elever om sina praoupplevelser

 

Alva, Emanuella, Liam, Jonathan, Tobias och Vega i årskurs 9 på Ugglumskolan i Partille berättar om sina upplevelser och ger även tips om prao till elever, skolor och företag!

 

Tobias

Tobias genomförde sin prao på en restaurang där fick han insyn i vanligt förekommande arbetsuppgifter. Han arbetade nära ägaren av företaget och fick prova på många olika uppgifter, som att göra pannkakor och hamburgare.

– Nu vet jag hur det är att arbeta inom restaurang, helt klart en rolig och positiv upplevelse. Det var väldigt många sköna och trevliga personer på företaget som pratade mycket med mig. 

Liam

Liam fick sin praoplats i en golfbutik genom Praktikplatsen.se. Under sin praktik fick han bland annat arbeta på lagret och i butiken. Han berättar att det alltid fanns något att göra och att de anställda tog väl hand om honom. 

– Alla som jobbade i butiken var väldigt härliga att hänga med. Vi delade många gemensamma intressen och hade roligt tillsammans. Mina arbetsuppgifter var väldigt varierande, bland annat fick jag ta hand om leveranser som kom till butiken, sortera varor och skylta om. Jag lärde mig hur det kan vara i arbetslivet och vad ett arbete i en sportbutik kan innebära, säger Liam.

 

Jonathan

Jonathan trivdes bra på sin prao som han genomförde i ett gatukök. Han berättar att det alltid fanns vuxna på plats, men även många yngre personer som var lätta att jobba tillsammans med.

– Det fanns alltid något att göra. Tre gånger i veckan kommer det leveranser till företaget. Jag fick ta hand om varorna som kom och jag lärde mig ganska snabbt olika knep på hur jag kunde arbeta mer effektivt med detta, säger Jonathan.

 

Emanuella

Emanuella genomförde sin praoperiod i en matbutik. Hon hade en handledare som tog hand om henne från första stund och ytterligare en person som var ansvarig för att introducera henne i arbetsuppgifter som skulle genomföras.

– Jag trivdes jättebra. Alla välkomnade mig och berömde mig för att jag var duktig. Mina uppgifter var varierande och jag lärde mig att inventera, plocka upp och fronta varor.

Det var roligt att se hur en matbutik fungerar och hur det kan vara på en arbetsplats. På denna arbetsplats är det väldigt socialt och man träffar många nya människor varje dag. Jag fick lära mig att det är mycket viktigt att man bemöter kunder på rätt sätt. Efter min prao blev jag erbjuden att arbeta på helger och på sommarlovet, säger Emanuella.

 

 

Vega

Vega fick sin första praoplats på ett café, men när hon kom dit fanns det ingen ansvarig handledare och de anställda var inte engagerade i att ge henne arbetsuppgifter.

Hon berättar att hon fick plocka av från bord ibland, men att hon mest fick stå och vänta för att sedan skickas hem tidigt.

– Jag var där i tre dagar när jag bestämde mig för att kontakta min skola om att jag ville byta plats. De sista dagarna var jag i en klädbutik och det var jätteroligt. Där fick jag lära mig ett nytt datorprogram, ta upp varor och inventera. Min prao lärde mig hur viktigt det är med bemötande, både genom att jag fick uppleva ett dåligt bemötande på caféet och sedan uppleva ett positivt i butiken där alla berättade om hur viktigt bemötandet är mot kunder. På något sätt är jag glad att jag fick båda erfarenheterna. Nu vet jag hur olika det kan vara på arbetsplatser, både positivt och negativt.

 

Alva

Alva fick göra prao på en restaurang i Göteborg och hon uttrycker att hon lärde sig jättemycket nytt.

– Det var många förberedelser inför att restaurangen skulle öppna på eftermiddagen.

Jag rev bland annat fyra kilo lök och skalade massor av potatis. Jag tog upp beställningar och lärde mig hur man lägger in dessa i deras datorsystem. Jag lärde mig många knep för att förenkla arbetet. Det är en helt annan upplevelse att jobba på restaurang och att besöka den som gäst. Jag hade annorlunda arbetstider än mina klasskompisar, eftersom jag började först på eftermiddagen, det var också en ny erfarenhet.

 

Elevernas tips till andra elever som skall genomföra prao

 

  • Ring praoplatsen innan din prao. Presentera dig och skapa en första kontakt. Fråga vad du kommer att arbeta med för att skapa dig en bild av vad du kan förvänta dig.
  • Tänk på att göra ett gott intryck
  • Det är viktigt att visa framfötterna under prao, visa sig engagerad och intresserad
  • Vänta inte alltid på att bli tillsagd om vad du skall göra. Ta eget ansvar, initiativ och visa att du är självständig.
  • När du inte vet vad du ska göra kan du ställa frågan om du kan hjälpa till med något.
  • Fråga när du inte förstår, men tänk efter själv innan du frågar.
  • Var öppen och försök lära känna personalen. Det blir roligare om man bjuder på sig själv.
  • Lägg bort mobilen. Om du har svårt för detta kan du fråga om det finns någonstans du kan låsa in den. På raster är det okej att använda mobilen, men det är rätt snyggt att visa personalen att man klarar sig utan den även då.
  • Ha inte för höga förväntningar på arbetsuppgifter.
    Du gör prao för att lära dig nya saker om arbetslivet.

 

 

Elevernas tips till företag

 

  • Det är viktigt att ta hand om mig som praoelev.
  • Lägg lite tid på att planera inför mina praodagar. Vilka personer jag kan jobba med och vilka uppgifter jag kan få genomföra. Ta också fram övrig relevant information som kan vara bra att känna till.
  • Var tydlig med vad som förväntas av mig. Gå igenom uppgifter och förväntningar tillsammans med mig på introduktionen den första dagen.
  • Berätta gärna om de första uppgifterna kanske inte är så svåra. Förklara att det kommer lite svårare och kanske roligare uppgifter efter hand, när vi ser att det fungerar.
  • Om jag gör något som är fel, ta upp detta på ett respektfullt sätt med mig.
  • Berätta för mig hur prao är användbart i framtiden då jag söker jobb.
  • Beröm gärna för mig om jag gör något som är bra.

 

 

Elevernas tips till skolan

 

  • Före prao är det bra att ge oss uppgifter – exempelvis att ta reda på vanligt förekommande arbetsuppgifter inom olika branscher.
  • Ge oss information om hur det exempelvis fungerar i en butik, restaurang eller på ett café. Kanske kan någon anställd komma och berätta om hur det är att jobba inom olika yrken och vad man kan ha för arbetsuppgifter.
  • Förklara vad som kan komma att inträffa under en prao.
    Ge exempel på situationer som kan komma att uppstå och hur man kan hantera dessa, exempelvis om man har en handledare som inte bryr sig eller om någon är otrevlig.
  • Låt andra elever på skolan berätta för oss om sina upplevelser efter prao.
  • Låt de äldre eleverna berätta för de yngre om både positiva och negativa erfarenheter under prao.
  • Skicka gärna med uppgifter som vi kan genomföra under prao.
  • Besök oss under prao. Det är viktigt för oss att känna att lärare och skolan bryr sig om hur vi har det när vi genomför prao.
  • Efter prao är det bra om vi får presentera våra uppgifter och berätta om våra upplevelser så att vi kan få feedback samt diskutera både det positiva och det negativa.

 

 


27 jan, 2020

Volvo Cars öppnade upp praon för fler elever

Pontus Berger
Volvo Car Corporation

23 sep, 2019

”Det är vår plikt för att få tillökning i branschen”

Juha Helminen, Områdeschef Partillebo

20 sep, 2019

Agnebäcken vill visa på en framtid inom förskolan

Lotta Lundqvist, rektor på Agnebäckens förskola i Landvetter

praktikplatsen.se samarbetar med: