Lagerarbetare letar bland hyllor med kartonger och boxar i olika storlekar

Handledarguide för prao i anpassad grundskola

Att ta emot en praoelev från anpassad grundskola är både ett viktigt uppdrag och en chans att bidra till en ung människas utvecklingsresa. I Praktikplatsens nya handledarguide får du ett samlat och praktiskt stöd som ger en tydlig introduktion till elevgruppens behov, ditt ansvar som handledare och konkreta råd för hur ni kan planera, genomföra och följa upp en trygg, strukturerad och meningsfull praoperiod.

Handledarguiden är framtagen för att göra det enklare för arbetsplatser att ta emot elever från anpassad grundskola på ett genomtänkt och tryggt sätt. Den ger stöd i tre tydliga delar: före, under och efter praoperioden.

Inför praon får handledaren råd för hur arbetsplatsen kan förberedas, hur kollegor kan informeras och hur ett tydligt schema och anpassade uppgifter skapas. Under praoveckan lyfter guiden vikten av en tydlig introduktion, dagliga avstämningar och kommunikation som hjälper eleven att känna sig trygg och delaktig. Efter praon finns stöd för återkoppling till skolan och reflektion kring vad som fungerat bra och vad som kan utvecklas.

Guiden innehåller också checklistor, schemamallar och praktiska tips som gör det lätt att skapa struktur och förutsägbarhet under veckan. Det kan handla om att planera pauser, anpassa arbetsmoment eller ge kontinuerlig feedback på ett sätt som stärker elevens utveckling.

Ett viktigt steg mot fler inkluderande arbetsplatser

Att ta emot elever i anpassad grundskola är ett konkret sätt att bidra till social hållbarhet och till att fler unga får möjlighet att upptäcka sina styrkor i en verklig arbetsmiljö. Handledarguiden syftar till att ge arbetsplatser trygghet och verktyg för att skapa positiva och meningsfulla praoupplevelser.

”Prao är ett viktigt tillfälle för elever i anpassad grundskola att upptäcka arbetslivet och få erfarenheter som kan stärka deras framtida möjligheter. Med handledarguiden vill vi göra det enklare för arbetsplatser att skapa trygga och meningsfulla praoperioder, och samtidigt sänka trösklarna för elever som kan behöva lite extra stöd.”

– Maria Fritzon-Ölander, projektledare på Praktikplatsen

Rulla till toppen